Brief strony internetowej, co powinien zawierać - Michał Molenda

Brief strony internetowej, co powinien zawierać

Brief strony internetowej to dokument dla wykonawcy, zawierający zestaw informacji o tym jak strona internetowa ma wyglądać, działać i jaki jest jej cel.

Brief strony internetowej, co powinien zawierać

Brief to dokument, który zawiera zestaw informacji na temat danej usługi lub produktu. Najprościej mówiąc, brief strony internetowej to dokładny opis tego, jak Twoja strona internetowa będzie wyglądać i działać. Jest to dokument, który mówi projektantom i programistom, jak finalna wersja ich pracy ma wyglądać, aby klient był zadowolony z efektu.

Zlecając stworzenie strony internetowej na pewno dostaniesz taki dokument. Może on być w formie Word’a czy PDF’a, może być w formie elektronicznego formularza, a może mieć po prostu formę pytań wysłanych e-mailem. Może wydawać Ci się to stratą czasu, ale bez tego agencja nie będzie w stanie stworzyć strony, która będzie dobrze wpasowywała się w Twoje oczekiwania.

Na podstawie naszego doświadczenia z usługą iStrona, spisałem 7 głównych tematów, które każdy brief powinien poruszać.

Zapraszam!

Opis twojej firmy i branży, w której działasz

Zanim agencja zacznie prace nad stroną dla Ciebie, musi poznać Twoją firmę, jej rolę, branżę w jakiej działasz i to, na jakim etapie jesteś. Po to właśnie jest brief strony internetowej. Inny cel ma strona firma, która dopiero powstaje, a inny firmy, która ma już ugruntowaną pozycję na rynku.

Kluczowe pytania:

  • Czym zajmuje się firma?
  • Jak wygląda branża? Jak duży jest rynek? W którym miejscu jest branża? Jakie ma cele przed sobą?
  • Jak firma chciałaby wyglądać za 2-3 lata?
  • Adresy stron internetowych konkurencji – co w nich Ci się podoba, co się nie podoba?
  • Czym wyróżnia lub chciałaby się wyróżniać Twoja firma na tle konkurencji?
  • Jaka jest Twoja pozycja na rynku?

Odbiorcy / grupa docelowa

Bardzo ważny punkt. To, jak strona powinna działać według Ciebie jest mniej ważne niż to, jak strona powinna działać według osób, które będą z niej korzystać. Ty możesz mieć pomysł na strukturę i działanie strony, ale to Twoi obecni i potencjalni klienci będą z niej korzystać. Strona musi być dopasowana do nich, nie do Ciebie.

Kluczowe pytania:

  • Kim jest Twoja główna persona – płeć, wiek, co robi, czym się zajmuje, jaką ma pozycję w firmie, w której pracuje?
  • W jakim celu użytkownicy będą korzystać z Twojej strony? Czy strona ma charakter sprzedażowy czy informacyjny?
  • Jakie są potrzeby Twoich odbiorców? Jak Twoja strona może pomóc je spełnić?

Aktualna strona

Jeśli posiadasz już swoją stronę internetową, masz na pewno bardzo dużo informacji na temat tego, co działało dobrze, a co nie. Warto podzielić się tymi informacjami. Pomoże to nie tylko uniknąć błędów z poprzedniej strony, ale również pozwoli zostawić to, co działa dobrze. Jeśli masz podpięte statystyki, warto udostępnić do nich dostęp osobie, która będzie pracowała nad nową stroną.

Kluczowe pytania:

  • Co w obecnej stronie spełnia swoja założenia, a co nie?
  • Jaka jest Twoja motywacja do zmiany strony?
  • Jakie ograniczenia obecnej strony utrudniają rozwój lub pracę firmy?

Nowa strona

Najważniejszy punkt całego briefu, czyli informacje o Twojej nowej stronie internetowej. Postaraj się podać tutaj jak najwięcej informacji. Nawet coś, co może wydawać się bez znaczenia, może pomóc.

Kluczowe pytania:

  • Jaki jest cel strony? Inaczej będzie zbudowana strona czysto informacyjna, a inaczej sprzedażowa.
  • Charakter strony, rynki na których działasz, wersje językowe, emocje jakie ma budzić Twoja strona, z czym ma się kojarzyć odbiorcom, jaki wizerunek Twojej firmy ma budować
  • Czym chciałbyś, aby Twoja strona się wyróżniała?
  • Co Ci się podoba na stronach konkurencji?
  • Co Ci się nie podoba na stronach konkurencji?
  • Linki do stron, które Ci się podobają
  • Styl strony (np. minimalistyczny, nowoczesny, formalny itp.)
  • Jakie sekcje i informacje powinny na stronie być wyraźnie wyróżnione?

Wygląd

Oprócz informacji o stronie, musisz dostarczyć również techniczne szczegóły odnośnie wyglądu strony. Czy masz już logo lub księgę znaków? Czy masz zdjęcia? Jeśli nie, to czy chcesz zlecić stworzenie profesjonalnych zdjęć czy kupisz gotowe? Jeśli chcesz kupić gotowe zdjęcia – jaki ma być ich styl? Czy posiadasz już jakieś materiały do druku? Jeśli tak – czy strona ma w jakiś sposób do nich nawiązywać?

Podstrony i moduły

Kolejnym tematem, który należy opisać to to, jakie podstrony i moduły, chcesz mieć na swojej stronie internetowej. To nic innego jak spis zakładek, do których użytkownik będzie miał dostęp.

Przykładem podstron będą np. zakładki o firmie, historia, nasza oferta itp. Moduły to całe sekcje z różną funkcjonalnością. Przykładem modułu może być moduł aktualności (blog) lub moduł rezerwacji pokojów na stronie hotelu.

Dodatkowe moduły i usługi

Strona internetowa to nie tylko design i programowanie. To dużo różnych innych elementów, które mogą wpływać nie tylko na jakość strony, ale też na cenę.

Najpopularniejsze usługi:

  • Serwer
  • Konta e-mail
  • Domeny
  • Tworzenie tekstów
  • Tłumaczenia tekstów
  • Sesja fotograficzna
  • Wideo / zdjęcia 360 z biura
  • Stworzenie materiałów reklamowych
  • Wideo o firmie
  • Pozycjonowanie
  • Reklama w Google lub Facebooku
  • Zarządzanie mediami społecznościowymi
  • Tworzenie grafik na potrzeby mediów społecznościowych

i wiele innych ?

Dostając brief strony internetowej od agencji na pewno spotkasz się również z innymi pytaniami. Nie sposób wszystko spisać w jednym artykule, dlatego wybrałem moim zdaniem najważniejsze punkty. Dokładne opisanie powyższych informacji, nie tylko skróci czas stworzenia strony internetowej (co wpływa oczywiście na cenę), ale też spowoduje, że strona lepiej będzie realizowała swoje założenia i cele. A po to w końcu inwestujesz w profesjonalną stroną internetową, prawda? ?

Osobom, które ten temat zainteresował, polecam również wpis „Strona internetowa, co powinna zawierać„.

Michał Molenda

Autor wpisu:

Michał Molenda

Od ponad 16 lat jako full-stack developer a obecnie zewnętrzny CTO wspieram firmy w tworzeniu oprogramowania, optymalizacji procesów i kosztów oraz pomagam startupom w dojściu do produkt market fit.

Najczęściej czytane

Biznes

Strona internetowa, co powinna zawierać
Strona internetowa, co powinna zawierać

Strona internetowa to niezbędny element każdej firmy, która chce pozyskiwać klientów z internetu. Zobacz, co powinna zawierać dobra strona www.

Czytaj więcej

Biznes

Umowa z software house
Umowa z software house

Współpraca z software house może spędzać sen z powiek. Nie jest to straszne, ale warto zadbać o dobre zapisy w umowie. Zapraszam!

Czytaj więcej

Biznes

Krótki przewodnik po Progressive Web App
Krótki przewodnik po Progressive Web App

Progressive Web App to aplikacja w technologii JavaScript, która jest zwykłą stroną internetową, ale wygląda i działa jak natywna aplikacja.

Czytaj więcej

Biznes

MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia
MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia

Minimum Viable Product (MVP), czyli minimalna wersji produktu, który wystarczy do weryfikacji naszych założeń biznesowych.

Czytaj więcej

Biznes

Wycena prac programistycznych
Wycena prac programistycznych

Wycena prac programistycznych to temat rzeka. Omówimy dwie najpopularniejsze metody. Rozliczenie stałe i rozliczenie na podstawie przepracowanych godzin.

Czytaj więcej

Zróbmy razem
fajny projekt.

Aby poznać mnie lepiej, odwiedź moje profile w mediach społecznościowych lub po prostu napisz do mnie, abyśmy mogli porozmawiac o Twoim projekcie.

Napisz do mnie
Michał Molenda