Strona internetowa, co powinna zawierać - Michał Molenda

Strona internetowa, co powinna zawierać

Strona internetowa to niezbędny element każdej firmy, która chce pozyskiwać klientów z internetu. Zobacz, co powinna zawierać dobra strona www.

Strona internetowa, co powinna zawierać

Strona internetowa to niezbędny element każdej firmy. Niezależnie, czy sprzedajesz swoje produkty lub usługi przez internet, czy masz biznes stacjonarny. Własna strona www to niemalże obowiązek każdego przedsiębiorstwa. Zarówno małych start-up’ów, jak i dużych korporacji. Firma nie może sobie pozwolić na „nie istnienie” w internecie. Szczególnie, że nawet nie mając własnej strony, prawdopodobnie i tak będzie można znaleźć w sieci coś o Twojej firmie. Różnica jest taka, że nie będziesz miał nad tym żadnej kontroli.

Strona internetowa

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest strona internetowa. Może wydawać się, że to proste, ale rodzajów stron internetowych jest bardzo dużo. Od prywatnych stron, po portfolia specjalistów aż po blogi i portale informacyjne. Cel każdego rodzaju jest inny. W tym artykule skupię się na biznesowej wersji, czyli strona internetowa dla firmy.

Cel strony internetowej

Zanim zdefiniujemy kryteria, które musi zawierać dobra strona internetowa, musimy określić cel. Strona internetowa to nie tylko prosta wizytówka Twojej firmy. Strona internetowa to narzędzie, które ma przynieść realne korzyści. Celem strony internetowej będzie pozyskiwanie nowych klientów dla firmy. Nie inwestujesz w końcu w profesjonalną wizytówkę tylko po to, żeby móc pochwalić się nią przy piwie. Strona ma sprzedawać.

Ok, wiesz już, że celem Twojej strony internetowej jest sprzedaż. Ale musisz określić, w jaki sposób. Czy chodzi o faktyczne dodanie produktu do koszyka, czy może chodzi o wykonanie telefonu lub zostawienie e-maila osoby zainteresowanej Twoimi usługami. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od branży, w jakiej sprzedajesz swoje usługi czy produkty. Inaczej będzie zbudowana strona, która ma sprzedać tani produkt czy usługę skierowaną do masowych odbiorców, a inaczej strona z luksusowymi produktami, gdzie droga decyzyjna jest dużo dłuższa. Określ, kim jest Twój idealny klient i co chcesz zaoferować mu przez swoją stronę www.

Zanim zaplanujesz cel swojej strony, musisz sobie zdać sprawę, że strona ma być elementem Twojego marketingu. To nie jest osobny byt, który gdzieś tam sobie wisi. To Twoja wizytówka. Coś, co pozwoli zbudować potencjalnym klientom pozytywną opinię o Twojej firmie.

Tworzenie strony internetowej

Struktura strony to najważniejszy element, który trzeba przemyśleć na samym początku. Każda strona internetowa składa się z dwóch podstawowych składowych:

  • Wygląd
  • Treść

Drugi punkt jest kluczowy. Każda strona musi posiadać unikalną i interesującą dla odbiorcy treść. Oczywiście, wygląd jest również ważny, ale to sprawa drugorzędna. Jeśli strona będzie posiadała dużo ciekawych i dobrze zorganizowanych treści, to już połowa sukcesu.

Pamiętaj: CONTENT IS KING!

O treściach na stronie porozmawiamy jeszcze później, teraz skupmy się na układzie strony. Strona musi być zbudowana tak, aby użytkownik w maksymalnie 3 kliknięciach, mógł bez problemu dotrzeć do interesujących go materiałów.

Zaplanuj układ podstron tak, aby wszystko było nie tylko pogrupowane tematycznie, ale również łatwo dostępne dla użytkownika. Nikt nie lubi rozbudowanych i skomplikowanych stron, które są przepełnione niepotrzebnymi treściami.

Dodatkowo, na każdej stronie powinny się znaleźć poniższe zakładki. Powinny one być dostępne na pierwszy rzut oka, czyli w części tak zwanej Above the Fold. Jest to ta część strony, którą użytkownik widzi od razu po wejściu na nią. Każdy odwiedzający Twoją stronę musi bez problemu znaleźć odpowiedź na najważniejsze pytania, czyli:

  • O firmie – kim jesteście, zespół, osiągnięcia, historia firmy.
  • Usługi – co robicie, co klient może od Was dostać.
  • Portfolio – dla kogo pracowaliście, referencje od klientów.
  • Kontakt – dane firmy, formularz kontaktowy, mapa.

Nie możesz pozwolić, żeby użytkownik miał problem ze znalezieniem tych informacji.

Call To Action

CTA, czyli wezwanie do działania. Graficzne przedstawienie w interesującej formie akcji użytkownika, na której Ci zależy. W zależności, jaki cel ma Twoja strona, CTA może być inne. To może być formularz do zostawienia telefonu lub maila albo guzik kupienia produktu.

Chodzi o to, aby użytkownik w prosty sposób został poinformowany, co ma zrobić.

Przykłady dobrych CTA:

CTA

CTA

CTA

CTA

Strona główna

Strona główna to najważniejszy element każdej podstrony. To na nią trafia większość użytkowników i to od niej zależy, czy użytkownik opuści stronę, czy przejdzie na kolejną podstronę. Strona główna powinna zawierać wszystkie najważniejsze informacje o Twojej firmie, ale w krótkiej i przyjaznej wersji. Użytkownik po odwiedzeniu strony głównej, powinien już wiedzieć kim jesteś, czym zajmuje się Twoja firma, dla kogo pracujecie i czy warto Wam zaufać. Jeśli informacje na stronie głównej zainteresują użytkownika to przejdzie do kolejnych podstron, gdzie znajdzie rozwinięcie poszczególnych sekcji.

Treści

Treści na stronie to najważniejszy element, który decyduje o tym, czy:

  • Użytkownik znajdzie to, czego szukał.
  • Roboty wyszukiwarek wysoko ocenią Twoją stronę.

Po pierwsze, treści muszą być unikalne. Wyszukiwarki nie lubią duplikatów.

Przykład: jeśli masz na stronie opisy produktów, zadbaj o to, aby nie był to duplikat ze strony producenta czy z innego sklepu. Wyszukiwarka oceni to jako duplikat i zaniży wartość takiej strony.

Drugą ważną kwestią jest to, że treści muszą być pogrupowane tematycznie oraz zbudowane czytelnie. Jeśli artykuł lub podstrona jest dłuższa, warto zadbać o rozbicie tekstu na sekcje z nagłówkami.

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych to temat na osobny wpis, ale warto tu wspomnieć o tym, czym pozycjonowanie stron jest.

  • Search Engine Marketing (SEM) – marketing w wyszukiwarkach internetowych.
  • Search Engine Optimization (SEO) – Optymalizacja strony internetowej, aby była przyjazna wyszukiwarkom.

Pierwszy punkt zostawimy, ale o drugim trzeba pamiętać już na etapie tworzenia strony www. Strona musi zostać przygotowana tak, aby wyszukiwarki internetowe nie miały problemu z indeksacją treści na niej.

Warto zwrócić uwagę m.in. na:

  • Przyjazne adresy URL
  • Unikalne tytuły i opisy stron, dopasowane długością do wymagań
  • Dobra struktura nagłówków, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe
  • Mapa strony
  • Optymalizacja obrazków i dodanie atrybutów alt

Proces pozycjonowania stron www jest skomplikowany. Algorytmy wyszukiwarek cały czas się zmieniają. Jeśli nie masz pewności, czy firma, która zajmuje się Twoją stroną zna się na pozycjonowaniu, zleć przeprowadzenie audytu strony firmie, która się w tym specjalizuje. Nie jest to duży koszt, a korzyści mogą być ogromne.

Optymalizacja

Szybkość ładowania strony to bardzo ważny czynnik. Zarówno, jeśli chodzi o odbiór przez użytkowników (nikt nie lubi długo czekać) jak i pozycjonowanie (roboty wyszukiwarek bardzo na to patrzą).

Warto zwrócić uwagę m.in. na:

  • Rozmiar grafik i zdjęć
  • Zainstalowane zewnętrzne skrypty (np. statystyki)
  • Ilość skryptów JavaScript i styli CSS
  • Dobry i szybki hosting
  • Ilość wtyczek zainstalowanych w systemie CMS

Szybkość ładowania Twojej strony możesz sprawdzić za pomocą usług PageSpeed Insights lub Pingdom Tools.

szybkość ładowania strony

Aktualizacja strony

Stworzenie i uruchomienie strony to jedno, ale strona musi żyć. Witryna, która nie jest aktualizowana, traci na swojej wartości. Warto na bieżąco aktualizować treści oraz zadbać o dział aktualności czy uruchomienie bloga.

Jeszcze przed uruchomieniem strony, napisz kilka ciekawych wpisów na blogu. Blog nie tylko sprawi, że Twoja strona będzie żyła, ale to również dobry sposób na zdobycie klientów. Tworzenie artykułów, które pomogą Twoim potencjalnym klientom, to super metoda na przekonanie do współpracy. Dodatkowo, profesjonalne artykuły sprawią, że zbudujesz wizerunek specjalisty w danym temacie.

Social proof

Social proof to dowody społeczne, które potwierdzają jakość Twoich produktów lub usług. Warto zadbać o to, żeby użytkownicy mogli znaleźć na Twojej stronie potwierdzenie od innych osób, że warto Ci zaufać.

Przykłady social proof:

  • Opinie od klientów, podpisane imieniem i nazwiskiem, zdjęciem i nazwą firmy.
  • Wzmianki w mediach społecznościowych o Twojej firmie.
  • Oceny i recenzje na serwisach zewnętrznych.
  • Nagrody, certyfikaty.
  • Logotypy firm, z którymi lub dla których pracujesz.

Na naszej stronie Code Apps mamy na stronie głównej sekcję z opiniami klientów. Dodatkowo na podstronie każdego projektu jest opinia klienta.

Social Proofs

Design

Na początku pisałem, że wygląd strony jest sprawą drugorzędną. To prawda, ale to nie znaczy, że nie jest ważny. Dobry design dzielimy na:

  • User Interface (UI) – Wygląd strony lub aplikacji.
  • User Experience (UX) – Wrażenia, jakich użytkownik doświadcza podczas korzystania z Twojej strony.

Pierwszy punkt, czyli UI to w dużej mierze kwestia gustu. Doświadczenia użytkownika są ważniejsze, ponieważ wpływają na odbiór Twojej strony przez potencjalnych klientów. Grafika, układ elementów i rozkład treści na stronie powinien zostać zaprojektowany przez kogoś, kto wie, jak to zrobić. To, że strona ładnie wygląda nie znaczy, że będzie łatwo i przyjemnie się z niej korzystało.

Przykłady naszych designów:

Strona internetowa TheMuBa

Strona internetowa Premium Brand

Strona internetowa Szkolenia.tv

Strona internetowa Play Live

Responsive Web Design

RWD to akronim od Responsive Web Design. Jest to technika tworzenia stron tak, aby strona internetowa dopasowywała się do rozdzielczości ekranu. Ogromna ilość użytkowników korzysta więcej ze smatfona niż z komputera. Strona musi być zrobiona responsywnie, czyli musi wyglądać tak samo dobrze na każdym urządzeniu i na każdym rozmiarze ekranu.

Responsive Web Design

Certyfikat SSL

Krótki, ale ważny punkt. Certyfikat SSL to koszt kilkudziesięciu złotych rocznie, a daje dużo. Wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale również na pozycjonowanie stron.

Nie bądź nachalny

Chęć umieszczenia jak największej ilości treści, grafik czy zdjęć na stronie może doprowadzić do tego, że użytkownik będzie przytłoczony. Strona powinna być czysta, przejrzysta i czytelna. Przemyśl dobrze, co musi znaleźć się na stronie, a co nie jest aż tak ważne. Unikaj wszelkiego rodzaju rozpraszaczy, czyli zbędnych animacji czy wyskakujących elementów.

Jeśli chciałbyś dodać kolejne treści, ale nie chcesz zaśmiecać strony, uruchom bloga lub dział z wiedzą.

Live Chat

Live chat to takie małe okienko, przeważnie w prawym-dolnym rogu, które umożliwia odwiedzającym szybki kontakt z Tobą. Bardzo fajnie to wpływa na konwersję i pozyskiwanie klientów. Daj swoim użytkownikom taką możliwość.

Marketing

Aby maksymalizować zyski, które strona internetowa może przynieść Twojej firmie, potrzebujesz:

  • Profesjonalną stronę internetową
  • Regularną aktualizację treści na stronie
  • Marketing

Jak sam widzisz, stworzenie strony to dopiero początek. Na samym początku, zaplanuj jaki budżet przeznaczysz na promocję i marketing. Nawet najlepsze strona internetowa, na którą nikt nie wchodzi, nic Ci nie da.

Przykłady marketingu internetowego:

  • Pozycjonowanie stron
  • Google AdWords
  • Media społecznościowe
  • Content marketing

Jak sam widzisz, sporo elementów decyduje o tym, czy strona internetowa będzie dobra i czy będzie spełniała swoje założenia. Jeśli myślisz poważnie o stronie internetowej, jako o inwestycji w budowanie wizerunku i sposobie zdobywania nowych klientów, musisz zadbać o to, aby Twoja strona internetowa była zrobiona dobrze.

Jakiś czas temu stworzyłem artykuł o tym, ile kosztuje strona internetowa. Polecam zapoznać się z nim, zanim wybierzesz firmę, która zajmie się stworzeniem strony dla Ciebie.

Michał Molenda

Autor wpisu:

Michał Molenda

Od ponad 16 lat jako full-stack developer a obecnie zewnętrzny CTO wspieram firmy w tworzeniu oprogramowania, optymalizacji procesów i kosztów oraz pomagam startupom w dojściu do produkt market fit.

Najczęściej czytane

Biznes

Umowa z software house
Umowa z software house

Współpraca z software house może spędzać sen z powiek. Nie jest to straszne, ale warto zadbać o dobre zapisy w umowie. Zapraszam!

Czytaj więcej

Biznes

Krótki przewodnik po Progressive Web App
Krótki przewodnik po Progressive Web App

Progressive Web App to aplikacja w technologii JavaScript, która jest zwykłą stroną internetową, ale wygląda i działa jak natywna aplikacja.

Czytaj więcej

Biznes

MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia
MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia

Minimum Viable Product (MVP), czyli minimalna wersji produktu, który wystarczy do weryfikacji naszych założeń biznesowych.

Czytaj więcej

Biznes

Wycena prac programistycznych
Wycena prac programistycznych

Wycena prac programistycznych to temat rzeka. Omówimy dwie najpopularniejsze metody. Rozliczenie stałe i rozliczenie na podstawie przepracowanych godzin.

Czytaj więcej

Biznes

Oprogramowanie pod sklep internetowy
Oprogramowanie pod sklep internetowy

Oprogramowanie pod sklep internetowy to najważniejsza decyzja każdego e-przesiębiorcy. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę.

Czytaj więcej

Zróbmy razem
fajny projekt.

Aby poznać mnie lepiej, odwiedź moje profile w mediach społecznościowych lub po prostu napisz do mnie, abyśmy mogli porozmawiac o Twoim projekcie.

Napisz do mnie
Michał Molenda