Minimum Viable Product
MVP to akronim z angielskiego Minimum Viable Product, czyli minimalna wersji produktu, który wystarczy do weryfikacji naszych założeń. Najprostsza wersja aplikacji, dzięki której będziemy mogli sprawdzić, czy to co robimy ma po prostu sens.
Żeby zobrazować to pojęcie, wyobraź sobie, że chcesz nauczyć się jeździć na nartach. Czy rozpoczniesz naukę od wydania kilku tysięcy złotych na cały sprzęt? Nie, pojedziesz w góry i wypożyczysz wszystko za jedną setną tej ceny. Właśnie to daje MVP, pozwala zweryfikować pomysł czy założenia biznesowe minimalnym nakładem pracy.
Bardzo fajnie obrazuje to poniższy obrazek. Budowanie pojazdu od stworzenia koła, nie jest MVP. Nic nam to nie da. Ale jeśli zaczniemy od stworzenia hulajnogi, która pozwoli ludziom przemieszczać się z punkty A do punktu B to już możemy mówić o weryfikacji naszego pomysłu.
Ciekawym przykładem jest sklep Zappos. Jego założyciel – Nick Swinmurn – zanim zapełnił swój magazyn butami, stworzył prosty sklep internetowy, bez ani jednego produktu na stanie. Gdy jakiś klient złożył zamówienie, Nick szedł do sklepu, kupował dany model i wysyłał go swojemu klientowi. Dopiero po jakimś czasie, firma zbudowała swój magazyn.
Czasami nawet nie musisz budować MVP, żeby zweryfikować swój pomysł. Tak zrobił Drew Houston, twórca Dropboxa. Na rynku byłu już sporo rozwiązań tego typu, ale Drew chciał bardzo uprościć ten model. Zanim rozpoczął nad nim pracę, stworzył film obrazujący jak Dropbox będzie działał. Gdy potencjalni klienci zobaczyli ten film, okazało się, że to jest to czego potrzebują. Mimo, że wcześniej tego nie wiedzieli, dopiero film Drew im to uzmysłowił.
Jak sam widzisz, pojęcie MVP jest dość szerokie i nie określa tak naprawdę nic konkretnego. Może to być aplikacja czy produkt okrojony o funkcje, prezentacja czy tak jak w przypadku Dropboxa zwykły film. Wszystko, co niskim kosztem zarówno finansowym jak i czasowym pozwoli Ci sprawdzić, czy Twój pomysł ma uzasadnienie biznesowe, możemy nazwać MVP.