Moje przemyślenia po "Software House Scale It Up!"

Konferencja Software House Scale It Up to pierwsza konferencja dla właścicieli firm IT, zobacz moje przemyślenia i wnioski.

Moje przemyślenia po "Software House Scale It Up!"

We wrześniu miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu organizowanym przez wrocławski software house Divante. Podczas spotkania odbyły się trzy prezentacje, z czego dwie prowadzili Tomasz i Piotr Karwatka, założyciele firmy. Te godziny były bardzo inspirujące i wyniosłem z nich dużo wiedzy. Słuchanie praktyków, którzy swoje doświadczenie zdobyli przy budowaniu firmy obecnie zatrudniającej ok. 180 osób, jest bezcenne. Poniżej przedstawiam moje przemyślenia i wnioski, które są dla mnie pomocne przy budowaniu własnej firmy.

%related%
  • Nie trzeba być typowym sprzedawcą, żeby zdobywać klientów - Ten punkt jest dla mnie najważniejszy. Daleko mi do sprzedawcy wciskającego kit tylko, aby sprzedać swoje usługi. Przez długi czas myślałem, że to problem, który bardzo mnie ogranicza. Teraz wiem, że tak nie jest. Nie we wszystkim można być dobrym, trzeba się skupić na swoich mocnych stronach i je rozwijać. W przypadku Code Apps jest to doświadczenie, które pozwala nam tworzyć produkty wysokiej jakości, co przekłada się na zadowolenie klientów.
  • Najważniejsze jest dobre przygotowanie do spotkania - Ten punkt jest połączony z punktem pierwszym. Idąc na spotkanie z potencjalnym klientem trzeba się dobrze przygotować i umieć zaprezentować swoje mocne strony. Osoby siedzące po drugiej stronie stołu muszą mieć pewność, że wybór Twojej firmy będzie dobrym wyborem.
  • Porażki i stres są zawsze, każdemu przydarzają się porażki i zawalone terminy - Stres i porażki są nieodłącznym elementem prowadzenia własnej firmy. Niestety, ale śledząc inne firmy czy osoby prowadzące swój biznes tego nie widać. Widzimy tylko sukcesy, którymi inni się chwalą, a mało kto pisze o porażkach. Trzeba dołożyć starań, aby porażek i opóźnień było jak najmniej, ale jak już się trafią, to zamiast się denerwować i stresować trzeba wyciągnąć z nich wnioski, aby w przyszłości nie dopuścić drugi raz do takiej sytuacji.
  • Nie można przesadzać z kontaktem z klientem, to klient a nie przyjaciel - Ten punkt dotyczy głównie małych firm. W walce o zadowolenie klienta tracimy granicę w relacji biznesowej. Warto o tym pamiętać, że klient to klient, a nie kolega z którym chodzimy na piwo. Nawet jeśli klient prywatnie jest super osobą, to granica musi być.
  • Klient nie zawsze musi się z Tobą zgadzać, trzeba pokazać, że wie się lepiej od niego - W przypadku firm technologicznych (ale nie tylko) klienci często nie wiedzą czego chcą. Wiedzą mniej więcej, jaki ma być efekt, ale nie do końca i nie wiedzą jak ten efekt najlepiej uzyskać. Twoim zdaniem jako przedsiębiorcy jest doradzić klientowi jak najlepsze rozwiązania. W końcu płaci Ci nie tylko za Twój czas, ale i doświadczenia prawda?
  • Nie można rosnąć za szybko - Każdy początkujący przedsiębiorca marzy o tym, aby liczba klientów rosła lawinowo, należy jednak pamiętać, że budowa firmy to maraton a nie sprint. Sukces nie jest natychmiastowy. Sukces to powolne budowanie firmy dzień po dniu.
  • Moja firma to nie ja, to pracownicy - Mając ograniczone środki wszystko chcemy robić sami przez co zaniedbujemy naprawdę ważne sprawy, a skupiamy się na pierdołach. Czym szybciej nauczymy się delegować zadania, tym szybciej nasza firma będzie się rozwijać.

Chcesz otrzymać raz w tygodniu newsletter dla programistów?
 
Podaj swój adres e-mail.

Dla mnie te punkty są bardzo ważne. Spisałem je sobie i staram się do nich wracać raz na jakiś czas, aby wyciągnąć wnioski z tego co robię i zastanowić się, co mogę zrobić lepiej.

Polecam również prezentację Piotra Karwatki pod tytułem You are not your company - From 0 to 180 employees - the hard way., ze spotkania "Software House Scale It Up!".

Michał Molenda

Autor wpisu:

Michał Molenda

Od ponad 13 lat pracuję jako programista aplikacji webowych. Prowadzę software house Code Apps, w której wraz z zespołem obsługujemy firmy jako zewnętrzny dział IT. Od 2013 roku jestem cyfrowym nomadą, czyli łączę pracę z podróżami.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Polecane wpisy

Biznes

Kaizen, czyli metoda małych kroków
Kaizen, czyli metoda małych kroków

Kaizen to japońska filozofia opisująca metodę osiągania celów poprzez rozbicie ich na mniejsze i prostsze kroki, które są łatwiejsze do osiągnięcia.

Czytaj więcej

Biznes

Krótki przewodnik po Progressive Web App
Krótki przewodnik po Progressive Web App

Progressive Web App to aplikacja w technologii JavaScript, która jest zwykłą stroną internetową, ale wygląda i działa jak natywna aplikacja.

Czytaj więcej

Biznes

Brief strony internetowej, co powinien zawierać
Brief strony internetowej, co powinien zawierać

Brief strony internetowej to dokument dla wykonawcy, zawierający zestaw informacji o tym jak strona internetowa ma wyglądać, działać i jaki jest jej cel.

Czytaj więcej

Biznes

35 narzędzi, które poprawią Twoją efektywność
35 narzędzi, które poprawią Twoją efektywność

Zobacz wpis w którym przedstawiam aż 35 narzędzi, które poprawią Twoją produktywność podczas pracy.

Czytaj więcej

Biznes

Oprogramowanie pod sklep internetowy
Oprogramowanie pod sklep internetowy

Oprogramowanie pod sklep internetowy to najważniejsza decyzja każdego e-przesiębiorcy. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę.

Czytaj więcej

Biznes

Wycena prac programistycznych
Wycena prac programistycznych

Wycena prac programistycznych to temat rzeka. Omówimy dwie najpopularniejsze metody. Rozliczenie stałe i rozliczenie na podstawie przepracowanych godzin.

Czytaj więcej

Biznes

MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia
MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia

Minimum Viable Product (MVP), czyli minimalna wersji produktu, który wystarczy do weryfikacji naszych założeń biznesowych.

Czytaj więcej

Biznes

Strona internetowa, co powinna zawierać
Strona internetowa, co powinna zawierać

Strona internetowa to niezbędny element każdej firmy, która chce pozyskiwać klientów z internetu. Zobacz, co powinna zawierać dobra strona www.

Czytaj więcej

Biznes

Umowa z software house
Umowa z software house

Współpraca z software house może spędzać sen z powiek. Nie jest to straszne, ale warto zadbać o dobre zapisy w umowie. Zapraszam!

Czytaj więcej

Biznes

Pracownik czy freelancer, kogo wybrać
Pracownik czy freelancer, kogo wybrać

Pracownik czy freelancer, o to jest pytanie! Zadaje je sobie bardzo dużo przedsiębiorców. Zobacz wpis w którym spisałem plusy i minusy obu form współpracy.

Czytaj więcej

Cotygodniowy
Newsletter.

Podaj swój adres e-mail, aby raz w tygodniu dostać email z ciekawymi poradami na temat biznesu, prowadzenia firmy i czasami cyfrowego nomadyzmu. Zero SPAM'u!

Michał Molenda