Oprogramowanie pod sklep internetowy
Oprogramowanie pod sklep internetowy to najważniejsza decyzja każdego e-przesiębiorcy. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę.


Wybór programu to kluczowa decyzja dla każdego sklepu internetowego, która może nawet wpłynąć na porażkę sklepu. Na rynku istnieje wiele różnych oprogramowań, ale ten wpis nie będzie wymieniał plusów i minusów poszczególnych rozwiązań a jedynie typy programów, z jakich możesz skorzystać. Nie jest to również wpis, który jasno powie, jakie oprogramowanie pod sklep internetowy jest najlepsze. Przedstawimy zalety i wady różnych rozwiązań, ale decyzja należy do Ciebie.
Zanim wybierzemy oprogramowanie, warto poświęcić czas na zapoznanie się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami. Może się wydawać, że z punktu widzenia marketingu i sprzedaży w sklepie internetowym wybór oprogramowania nie ma znaczenia. Nic bardziej mylnego. Podjęcie błędnej decyzji będzie skutkowało problemami, którymi będziemy musieli się zajmować i które będą ograniczały nasz rozwój.
Oprogramowanie open source
Open Source, czyli darmowe i otwarte oprogramowanie. Możesz je wziąć i zrobić z nim praktycznie co tylko chcesz (oczywiście dokładnie określa to licencja). Takie oprogramowanie pobiera się ze strony producenta i instaluje na swoim serwerze. Oprogramowanie tego typu przeważnie ma bardzo dużą społeczność, która rozwija program o dodatkowe funkcje i moduły.
%related%
Plusy
+ darmowe oprogramowanie + mamy zupełną dowolność, możemy zrobić z nim co chcemy |
Minusy
– żeby zainstalować takie oprogramowanie lub cokolwiek w nim zmienić od strony kodu, musimy się na tym znać lub zapłacić komuś, kto zrobi to za nas – musimy skonfigurować oraz utrzymywać swój serwer |
Przykłady: Magento, PrestaShop, WooCommerce
SaaS
SaaS to akronim od Software as a Service, czyli oprogramowanie dostępne jako usługa. Obecnie chyba najpopularniejsza forma dostarczania oprogramowania. Usługodawca w zamian za płacony abonament (najczęściej miesięczny) daje nam dostęp do rozbudowanego oprogramowania, które jest trzymane na serwerze usługodawcy. Nad bezpieczeństwem i rozwojem tego typu aplikacji czuwa firma, więc gwarantuje to większe bezpieczeństwo, niż gdybyśmy zajmowali się tym sami.
Plusy
+ najłatwiejsza opcja, takie oprogramowanie możemy mieć gotowe praktycznie od razu po założeniu konta + cena, są firmy, które oferują pakiety już od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie + nad rozwojem naszego sklepu będzie czuwał sztab ludzi |
Minusy
– nie mamy możliwości samodzielnego rozbudowywania możliwości programu, jesteśmy uzależnieni od producenta |
Przykłady: IdoSell Shop, Shoper, Shoplo
Dedykowane oprogramowanie
Najdroższa opcja, raczej tylko dla firm z dużymi lub nietypowymi potrzebami. Większość dostępnych programów oferuje te same lub bardzo zbliżone funkcje. Jeśli Twoje potrzeby wykraczają poza nie, musisz zlecić stworzenie sklepu internetowego zewnętrznej firmie.
Plusy
+ takie oprogramowanie pod sklep internetowy będzie skrojone idealnie pod potrzeby firmy |
Minusy
– koszty będą znacznie wyższe, wszystkie funkcje, które pozostałe rozwiązania mają trzeba będzie stworzyć od nowa – czas, stworzenie rozbudowanego oprogramowania zajmie wiele miesięcy |
Polecane wpisy
Komentarze (1)
Seoit
22.05.2020
Krótki, aczkolwiek rzeczowy wpis. Ze swojej strony bym dodał, że aspekty SEO mają bardzo duże znaczenie przy wyborze oprogramowania do sklepu. Nawet nie chodzi o samo ich domyślne dostosowanie, co elastyczność dokonywanych zmian (możliwość dostępu do CMS i FTP). Jest to temat rzeka, ale jednocześnie silny argument przeciw SaaS (niektóre nie dają takiej możliwości) oraz przeciw dedykowanemu (w małej skali dopisywanie funkcjonalności umożliwiających edycję i utrzymanie oprogramowania może być nierentowne). Pozdrawiam
Michał Molenda
23.05.2020
Zgadza się, dzięki za komentarz :)
Dodaj komentarz