Wybór programu to kluczowa decyzja dla każdego sklepu internetowego, która może nawet wpłynąć na porażkę sklepu. Na rynku istnieje wiele różnych oprogramowań, ale ten wpis nie będzie wymieniał plusów i minusów poszczególnych rozwiązań a jedynie typy programów, z jakich możesz skorzystać. Nie jest to również wpis, który jasno powie, jakie oprogramowanie pod sklep internetowy jest najlepsze. Przedstawimy zalety i wady różnych rozwiązań, ale decyzja należy do Ciebie.
Zanim wybierzemy oprogramowanie, warto poświęcić czas na zapoznanie się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami. Może się wydawać, że z punktu widzenia marketingu i sprzedaży w sklepie internetowym wybór oprogramowania nie ma znaczenia. Nic bardziej mylnego. Podjęcie błędnej decyzji będzie skutkowało problemami, którymi będziemy musieli się zajmować i które będą ograniczały nasz rozwój.
Oprogramowanie open source
Open Source, czyli darmowe i otwarte oprogramowanie. Możesz je wziąć i zrobić z nim praktycznie co tylko chcesz (oczywiście dokładnie określa to licencja). Takie oprogramowanie pobiera się ze strony producenta i instaluje na swoim serwerze. Oprogramowanie tego typu przeważnie ma bardzo dużą społeczność, która rozwija program o dodatkowe funkcje i moduły.
%related%
Plusy
+ darmowe oprogramowanie + mamy zupełną dowolność, możemy zrobić z nim co chcemy |
Minusy
– żeby zainstalować takie oprogramowanie lub cokolwiek w nim zmienić od strony kodu, musimy się na tym znać lub zapłacić komuś, kto zrobi to za nas – musimy skonfigurować oraz utrzymywać swój serwer |
Przykłady: Magento, PrestaShop, WooCommerce
SaaS
SaaS to akronim od Software as a Service, czyli oprogramowanie dostępne jako usługa. Obecnie chyba najpopularniejsza forma dostarczania oprogramowania. Usługodawca w zamian za płacony abonament (najczęściej miesięczny) daje nam dostęp do rozbudowanego oprogramowania, które jest trzymane na serwerze usługodawcy. Nad bezpieczeństwem i rozwojem tego typu aplikacji czuwa firma, więc gwarantuje to większe bezpieczeństwo, niż gdybyśmy zajmowali się tym sami.
Plusy
+ najłatwiejsza opcja, takie oprogramowanie możemy mieć gotowe praktycznie od razu po założeniu konta + cena, są firmy, które oferują pakiety już od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie + nad rozwojem naszego sklepu będzie czuwał sztab ludzi |
Minusy
– nie mamy możliwości samodzielnego rozbudowywania możliwości programu, jesteśmy uzależnieni od producenta |
Przykłady: IdoSell Shop, Shoper, Shoplo
Dedykowane oprogramowanie
Najdroższa opcja, raczej tylko dla firm z dużymi lub nietypowymi potrzebami. Większość dostępnych programów oferuje te same lub bardzo zbliżone funkcje. Jeśli Twoje potrzeby wykraczają poza nie, musisz zlecić stworzenie sklepu internetowego zewnętrznej firmie.
Plusy
+ takie oprogramowanie pod sklep internetowy będzie skrojone idealnie pod potrzeby firmy |
Minusy
– koszty będą znacznie wyższe, wszystkie funkcje, które pozostałe rozwiązania mają trzeba będzie stworzyć od nowa – czas, stworzenie rozbudowanego oprogramowania zajmie wiele miesięcy |