Odkąd prowadzę firmę zapisuję swoje przemyślenia na temat biznesu. Ułatwia mi to podejmowanie decyzji i ocenę mojej sytuacji. Postanowiłem się z nimi podzielić i spisałem rady dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają. 17 zasad, które są dla mnie drogowskazem w prowadzeniu firmy. Nie są to cytaty motywacyjne czy złote myśli, a zasady, do których raz na jakiś czas wracam, aby zweryfikować, czy na pewno idę w dobrym kierunku.
Zapraszam!
Określ, kim jest Twój idealny klient
Bardzo ważna zasada, która pozwala w łatwy sposób sprawdzić, o kogo powinieneś walczyć. Dobrzy klienci nie tylko pozwolą Ci zarobić pieniądze, ale również staną się trampoliną do pozyskiwania coraz lepszych kontraktów.
Odpowiedz sobie na poniższe pytania:
- Jakie firmy są mi w stanie zapłacić za projekt tyle, ile maksymalnie za dany projekt mogę w tym momencie zarobić?
- Ile zleceń w miesiącu potrzebuję, by osiągnąć docelowy zysk?
- Dla jakich firm chcę docelowo pracować?
- Dla jakich firm powinienem pracować dziś, by w ciągu dwóch lat pracować dla firm docelowych?
- Czy są jakieś umiejętności, które muszę zdobyć, by dotrzeć do tych firm i pozyskać od nich zlecenia?
Zdefiniuj, skąd będziesz pozyskiwał leady
Jeśli już wiesz, kim jest Twój idealny klient, zdefiniuj gdzie go znajdziesz. Lead to potencjalny konsument lub firma, która może zostać Twoim klientem. Zastanów się, w jaki sposób będziesz ich pozyskiwał. Skąd się dowiedzą o Tobie i jak przekonasz ich do tego, aby zostali Twoimi klientami. Musisz określić to dość konkretnie. Jakie czynności przyniosą klienta? To, że napiszesz content marketing czy pozycjonowanie nic nie da. Musisz dokładne zaplanować jakie czynności, gdzie i kiedy wykonasz.
%related%Nie chwytaj wielu srok za ogon
W sytuacji gdy firma zaczyna się rozwijać, bardzo łatwo wpaść w pułapkę robienia wszystkiego. Warto pamiętać, czym się zajmujesz i w czym jesteś dobry. I tego się trzymać.
Jasne, warto się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje, ale to musi być przemyślana, a nie pochopna decyzja. Nawet jeśli teraz zrezygnujesz z potencjalnego zarobku, to w przyszłości to zaprocentuje.
Work-life balance
Obecnie jest to jeden z ważniejszych dla mnie punktów. Ciężko pracować kreatywnie i w skupieniu, jeśli ciągle jesteś zmęczony, ciągle gasisz pożary i masz dość pracy. Praca jest ważna, ale nie możemy pozwolić, żeby zdominowała nasze życie. To się wiąże też z poprzednim punktem. Zbyt duża ilość mało ważnych zadań zabierze Ci czas, który mógłbyś poświęcić na odpoczynek.
Jakość, a nie ilość
Lepszy jeden dobry klient niż kilku słabych. Nie skupiaj się na ilości klientów, ilości pracowników czy tym, jak duże macie biuro. To jakość Waszej pracy powinna być wizytówką, a nie ilość. Budowanie niepotrzebnej struktury czy udawanie, że jest się większym niż się jest, tylko generuje koszty.
Daj coś od siebie
Klient przeważnie ma mniejszą wiedzę w danym temacie niż Ty. Wykorzystaj to, dodając jakąś wartość od siebie. Taką, której klient się nie spodziewa, a która spowoduje, że będzie dobrze wspominał współpracę z Tobą.
Oczywiście, nie możesz dać sobie wejść na głowę, ale klienci muszą wiedzieć, że Ci na nich zależy.
Sukces klienta to rozwój mojej firmy
Należy pamiętać, że jeśli nasi obecni klienci będą się rozwijać i więcej zarabiać to i my będziemy mieć więcej pracy. Nie traktuj pracy jakoś czegoś co trzeba odbębnić i zapomnieć. Bądź wsparciem i w miarę możliwości doradcą. Nawet, jeśli klient tego nie oczekuje. Jeśli firma klienta więcej zarobi to i Ty więcej zarobisz.
Mów nie
Nie każdy projekt będzie dobry dla Twojej firmy. Zanim nawiążesz współpracę, przeanalizuj na chłodno wszystkie plusy i minusy. Jeśli jest za dużo minusów lub czujesz, że ta współpraca będzie problemowa, nie bój się powiedzieć nie. Umiejętność odmawiania jest bardzo ważna.
Planuj
Podobno cel bez planu to tylko marzenie. Zgadzam się z tym w 100%. Planuj pracę zarówno swoją, jak i swojego zespołu. Planuj krótkoterminowo, ale i długoterminowo. Plany są po to, aby je zmieniać, ale jeśli nie wiesz w którą stronę iść, to na pewno nie dojdziesz tam gdzie chcesz.
Naciskaj na klientów
Nie bój się naciskać na klientów, jeśli mają opóźnienia z dostarczaniem materiałów czy płatnościami. Rób to w sposób kulturalny, ale nie możesz dać sobie wejść na głowę. Szczególnie, jeśli opóźnienie spowodowane przez klienta może wpłynąć na termin realizacji pracy, inne projekty czy Twoją płynność finansową.
Pracuj nad firmą, nie w firmie
Bardzo częsty problem specjalistów, którzy z etatu czy freelancingu przechodzą na własną działalność. Zamiast pracować nad firmą, marketingiem i jej rozwojem, robią to samo co robili dla kogoś, tylko że u siebie. Prowadzenie firmy wymaga od Ciebie nie tylko wykonania pracy, ale również planowania rozwoju firmy, dbania o finanse i pozyskiwania nowych klientów.
Bądź przygotowany
Prowadząc własny biznes musisz być przygotowany na wszystko. Dzień przed oddaniem ważnego projektu zachoruje lub odejdzie ważny pracownik? Zdarza się. Miej plan na wypadek sytuacji awaryjnej, nawet jeśli to wiązałoby się z mniejszym zyskiem. Brak planu może spowodować niezadowolenie klienta i problemy finansowe.
Papier jest najważniejszy
Nawet jeśli ufasz danemu klientowi i współpracujecie już długo, na wszystko musisz mieć podkładkę. Nie chodzi nawet o sytuację, że klient Cię oszuka, ale możecie się po prostu źle zrozumieć, co może spowodować później niezadowolenie lub opóźnienia. Umowa i specyfikacja musi być i tyle. A jeśli robisz mniejsze prace dla klienta, z którym współpracujesz, poproś o potwierdzanie mailowe wszystkich rzeczy.
Zadbaj o relację z klientem
Nawet jeśli tak jak ja prowadzisz firmę zdalną, zadbaj o prawdziwą relację z klientem. Zaproś klienta na obiad czy raz na jakiś czas, zamiast szybkiego skype, pojedź do klienta do biura, aby stracić czas na gadanie o pierdołach. Biznes to relacje, a te ciężko zbudować inaczej niż fizycznie.
Biznes to maraton, a nie sprint
Początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że prowadzenie biznesu to same sukcesy, którymi można pochwalić się na facebooku czy instagramie. Niestety, w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Sukces nie jest natychmiastowy, to systematyczność dzień po dniu, przez lata. Pamiętaj o tym. Nie szukaj szybkich strzałów, tylko dbaj o długofalowy rozwój siebie i swojej firmy.
Nie rzucaj słów na wiatr
Jeśli powiesz A, powiedz też B. Nawet jeśli to będzie wymagało dodatkowej pracy czy spowoduje mniejszy zysk. Zaufanie jest bardzo ważne, pracuje się na nie latami, a bardzo łatwo je stracić. Jeśli klienci nie będą mogli Ci ufać, to nie dość, że pewnie w końcu odejdą, to na pewno nikomu Cie nie polecą.
Zbuduj markę
Niezależnie czy wolisz budować markę firmy czy swoją osobistą, jest to bardzo ważny aspekt. Klienci muszą wiedzieć, że jesteś specjalistą w danej dziedzinie i że mogą Ci zaufać. To ważne szczególnie w specjalistycznych i bardzo konkurencyjnych branżach. Dzielenie się wiedzą za darmo przynosi duże korzyści.
A Ty, co byś dodał do tej listy. Napisz w komentarzu ?