Wycena prac programistycznych

Wycena prac programistycznych to temat rzeka. Omówimy dwie najpopularniejsze metody. Rozliczenie stałe i rozliczenie na podstawie przepracowanych godzin.

Wycena prac programistycznych

Wycena prac programistycznych to temat bardzo delikatny. Istnieją różne metody, ale omówimy w tym wpisie dwie najpopularniejsze, czyli rozliczenie stałe na podstawie specyfikacji i rozliczenie na podstawie przepracowanych godzin. Metody te różnią się od siebie diametralnie, ale nie można jednoznacznie powiedzieć, którą należy wybrać. Wszystko zależy od projektu i klienta.

Fixed price

Stała wycena projektu przygotowana na podstawie m.in. specyfikacji czy makiet. Klienci przeważnie naciskają na tę formę rozliczenia. Z ich punktu widzenia jest najlepsza, dostają wycenę i wiedzą ile muszą wydać na projekt. Niestety, ale przy takiej formie współpracy bardzo łatwo o problemy.

Zacząć musimy od tego, że mało który projekt ma dokładnie przygotowaną specyfikację. Nie chodzi nawet o to, że firma nie jest w stanie jej przygotować, ale często klienci sami nie do końca wiedzą jak wszystko ma wyglądać i działać. Nawet jeśli mamy specyfikację to podczas powstawania aplikacji, gdy jest ona już „dotykalna” wizja programu często się zmienia. W takiej sytuacji często dochodzi do problemu, w którym klient uważa, że powinniśmy zmienić coś w początkowej wycenie a my uważamy, że za daną zmianę klient powinien dopłacić.

Stała wycena prac programistycznych sprawdza się dobrze przy mniej skomplikowanych projektach, które są dobrze opisane i nie ulegną zmianie w trakcie trwania prac lub przy projektach, które są bardzo dokładnie opisane i początkowe założenia nie ulegną zmianie.

Time & Material

Zupełnym przeciwieństwem jest metoda Time & Material, czy płatność za przepracowane godziny oraz wykorzystane materiały. W skrócie wygląda to tak, że wykonawca zapisuje, ile czas poszczególni pracownicy spędzili nad konkretnymi funkcjami aplikacji. Na podstawie takiego time sheetu (czyli wykazu godzin każdego pracownika), wykonawca wystawia fakturę na podstawie umówionej z klientem stawki godzinowej. Takie rozwiązanie jest dużo lepsze, ponieważ pozwala stworzyć produkt dokładnie taki, jaki klient chce.

W tym rozwiązaniu klienci najbardziej boją się tego, że nie wiedzą ile dokładnie za projekt zapłacą. Oczywiście, może się zdarzyć, że software house będzie próbował wykorzystywać niewiedze klienta, jednak można się przed tym zabezpieczyć.

Po pierwsze, możemy ustalić maksymalną kwotę, którą jesteśmy w stanie przeznaczyć. Wykonawca na podstawie tej informacji przygotuje harmonogram prac, które w tej kwocie się zmieszczą.

Chcesz otrzymać raz w tygodniu newsletter dla programistów?
 
Podaj swój adres e-mail.

Kolejnym zabezpieczeniem jest przygotowanie standardowej wyceny. Mimo, że rozliczenie będzie odbywać się na podstawie przepracowanych godzin, to taka wycena pozwoli klientowi wyobrazić sobie, co ile będzie go kosztować. Taka wycena nie musi być nawet dokładna, chodzi o pokazanie widełek dla każdego modułu/funkcji. To też pozwoli klientowi ocenić, co jest ważniejsze i musi być zrobione a co może poczekać.

W Code Apps, jeśli chodzi o aplikacje webowe, zawsze proponujemy klientom wycenę Time & Material. Dziesiątki wykonanych projektów utwierdzają nas w przekonaniu, że to najlepszy model rozliczenia.

Michał Molenda

Autor wpisu:

Michał Molenda

Od ponad 13 lat pracuję jako programista aplikacji webowych. Prowadzę software house Code Apps, w której wraz z zespołem obsługujemy firmy jako zewnętrzny dział IT. Od 2013 roku jestem cyfrowym nomadą, czyli łączę pracę z podróżami.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Polecane wpisy

Biznes

Krótki przewodnik po Progressive Web App
Krótki przewodnik po Progressive Web App

Progressive Web App to aplikacja w technologii JavaScript, która jest zwykłą stroną internetową, ale wygląda i działa jak natywna aplikacja.

Czytaj więcej

Biznes

Kaizen, czyli metoda małych kroków
Kaizen, czyli metoda małych kroków

Kaizen to japońska filozofia opisująca metodę osiągania celów poprzez rozbicie ich na mniejsze i prostsze kroki, które są łatwiejsze do osiągnięcia.

Czytaj więcej

Biznes

Brief strony internetowej, co powinien zawierać
Brief strony internetowej, co powinien zawierać

Brief strony internetowej to dokument dla wykonawcy, zawierający zestaw informacji o tym jak strona internetowa ma wyglądać, działać i jaki jest jej cel.

Czytaj więcej

Biznes

35 narzędzi, które poprawią Twoją efektywność
35 narzędzi, które poprawią Twoją efektywność

Zobacz wpis w którym przedstawiam aż 35 narzędzi, które poprawią Twoją produktywność podczas pracy.

Czytaj więcej

Biznes

Pracownik czy freelancer, kogo wybrać
Pracownik czy freelancer, kogo wybrać

Pracownik czy freelancer, o to jest pytanie! Zadaje je sobie bardzo dużo przedsiębiorców. Zobacz wpis w którym spisałem plusy i minusy obu form współpracy.

Czytaj więcej

Biznes

Umowa z software house
Umowa z software house

Współpraca z software house może spędzać sen z powiek. Nie jest to straszne, ale warto zadbać o dobre zapisy w umowie. Zapraszam!

Czytaj więcej

Biznes

MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia
MVP, czyli jak zweryfikować swoje założenia

Minimum Viable Product (MVP), czyli minimalna wersji produktu, który wystarczy do weryfikacji naszych założeń biznesowych.

Czytaj więcej

Biznes

Jak przejść na model zdalnej pracy w firmie?
Jak przejść na model zdalnej pracy w firmie?

Proces przejścia na zdalną pracę firmy może wydawać się stresujący, ale przy odpowiednim podejściu to naprawdę nic strasznego.

Czytaj więcej

Biznes

Strona internetowa, co powinna zawierać
Strona internetowa, co powinna zawierać

Strona internetowa to niezbędny element każdej firmy, która chce pozyskiwać klientów z internetu. Zobacz, co powinna zawierać dobra strona www.

Czytaj więcej

Biznes

Moje przemyślenia po "Software House Scale It Up!"
Moje przemyślenia po "Software House Scale It Up!"

Konferencja Software House Scale It Up to pierwsza konferencja dla właścicieli firm IT, zobacz moje przemyślenia i wnioski.

Czytaj więcej

Cotygodniowy
Newsletter.

Podaj swój adres e-mail, aby raz w tygodniu dostać email z ciekawymi poradami na temat biznesu, prowadzenia firmy i czasami cyfrowego nomadyzmu. Zero SPAM'u!

Michał Molenda